کد مطلب:277258 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

کانت فیلسوف مشهور آلمانی
«ایجاد نظم جهانی، منوط به وضع یك قانون جهانی است. این همان است كه مذاهب آن را خواسته اند، و این همان است كه پیامبران از دورانی بس كهن، برای تحقّق بخشیدن به آن بپاخاستند و خروشها برآوردند، و بدین گونه خواستند روشنگر تاریكیها باشند». [1] .

آری! امروز موجی گسترده در جهان پدید آمده، و روانشناسان و دانشمندان از راه های نجات بشر، بازگشت انسان به خویشتن و حكومت واحد جهانی سخن می گویند و معتقدند كه اوضاع كنونی جهان قابل دوام نیست، و امروز جهان بشریّت بر سر دو راهی مرگ و حیات قرار گرفته است.

توجّه خاصّ دانشمندان به «بازگشت به معنویّت» و «تشكیل حكومت واحد جهانی» نشان دهنده این واقعیّت است كه آنها از مشعلداران دانش و علوم مادّی و پیش قراولان تمدّن كنونی و حكومت های فعلی جهان مأیوس شده، و دیگر اُمیدی ندارند كه منادیان آزادی و مدّعیان دروغین بشر دوستی، محرومان و مستضعفان جهان را از زیر چكمه ابر جنایتكاران تاریخ رهایی بخشند.

این موج خروشان كه پس از نومیدی كامل از پیش قراولان علوم مادّی و تمدّن كنونی و حكومتهای فعلی جهان، از روی آگاهی و توجّه به خطرات تمدّن صنعتی پدید آمده، و دانشمندان و اندیشمندان خیر خواه جهان را با اقامه دلیل و برهان، با محرومان و مستضعفان و دردمندان جهان هم آواز و هم صدا ساخته و می رود تا قافله بشری را به سوی معنویّات سوق داده، تا آنها برای سعادت و خوشبختی خود از راهنمایی ها و رهنمودهای پیشوایان آسمانی بهره جویند، حركت پر بركتی است كه نسل امروز را به سوی راه راست رهنمون می شود و آنها را از گم شدن در تاریكی های ضلالت، جهالت و گمراهی رهایی می بخشد و زمینه پذیرش افكار عمومی را برای ظهور یكتا مصلح جهانی نوید می دهد.

نا گفته نماند كه هدف ما از نقل نظریّات دانشمندان این نیست كه بگوییم، آن حكومت واحد جهانی كه این آقایان می گویند و لزوم آن را گوشزد می نمایند، درست



[ صفحه 416]



همان حكومت واحد جهانی اسلامی است كه مسلمانان و بخصوص شیعیان بدان عقیده دارند؛ زیرا آن حكومت متّحد جهانی كه بیشتر این آقایان بدان اشاره دارند، نه بوجود خواهد آمد، و نه اگر بوجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت، و به فرض محال، اگر هم چنین حكومتی روزی در جهان تأسیس شود مانند همین سازمانها و مجامع بین المللی فعلی بی اثر و بی خاصیّت خواهد بود.

آنچه ما می خواهیم بگوییم این است كه، به طور كلّی افكار دانشمندان و اندیشمندان جهان نیز ـ كه از خطرات بمبهای هسته ای و اتمی اطلاع دارند ـ با نظرات اسلام و تمایلات فطری بشر مطابقت دارد، و آنچه این دانشمندان در باره حكومت واحد جهانی ابراز داشته اند، از یك سو با عقیده مسلمانان و شیعیان مطابق است، و از سوی دیگر، نشان می دهد كه چگونه دنیای امروز خود به خود و آهسته آهسته به سوی هدفهای اسلام گام برمی دارد، و خود را برای پذیرش حكومت جهانی اسلام و ظهور آن یگانه مصلح الهی و موعود آسمانی آماده می سازد.

با توجّه به نكات یاد شده، به این نتیجه می رسیم كه: در شرایطی كه اُصول حاكم بر اجتماعات و خلق و خوی انسانها مسیری جدا از فطرت و طبیعت انسانی گرفته و راه و رسم حاكم بر روزگار، راه و روش شیطان و هوسهای نفسانی است و پایه ای كه شالوده اجتماعِ اسیر و در بند و مقهور شهوات بر آن استوار است، شالوده ای شرك آلود و مبتنی بر ضدّ ارزشهای الهی و فطری است، طبیعی است كه خروج از این نظام، با یك جهش سریع و انقلاب همه جانبه و دگوگونی اساسی همراه خواهد بود.

آری! در دنیای مادّی امروز كه خود پرستی، سود جویی و هوسرانی، هدف اكثریّت مردم شناخته شده و حقّ و فضیلت، عدل و انصاف و شرافت و بزرگواری مورد بی اعتنایی قرار گرفته، و اخلاق و معنویّت از میان جامعه بشری رخت بر بسته، و پیروزیهای علمی و فنّی آنچنان بشر امروز را مجذوب و مسحور جهان طبیعت ساخته است كه جهان آفرین را فراموش نموده، معارف الهی را پشت سر انداخته، و خود را از ایده و عقیده رها ساخته، و راه عصیان و طغیان در پیش گرفته، و در راه شیطان گام نهاده است، وجود پیشوایی عادل و رهبری الهی و آسمانی لازم است كه با قدرتی بی نظیر و برنامه ای بی بدیل بیاید، و با نیروی لایزال الهی سراسر زمین را از لوث وجود ستمگران پاك سازد،



[ صفحه 417]



و جنایتكاران و طغیانگران را از پهنه گیتی بر دارد، جامعه را از فساد و تباهی نجات بخشد، بشر را از چنگال ظلم و ستم برهاند، عدالت را در سرتاسر جهان بگستراند، ارزشهای انسانی را در جامعه حاكم سازد، و این نسل پرخاشگر را ـ كه از اخلاق و معنویّت گریزانند ـ به سوی خدا باز گرداند، ریشه كفر و الحاد را بسوزاند، آرامش و آسایش را در جهان حكم فرما سازد، و نشانی از تاریكی و تیرگی ظلم و جهل باقی نگذارد، و همگان در طاعت و بندگی خدا در آیند، و جز خدا را نپرستند، و جز تقوا و فضیلت و پاكی از كسی دیده نشود، و كسی از كسی نترسد و نهراسد.

به هر حال، بررسی نظام خلقت، قانون تكامل، ضرورتهای اجتماعی، خواستهای فطری و طبیعی، عشق به صلح و عدالت و نویدهای كتابهای آسمانی، همه و همه نشان می دهند كه اوضاع كنونی جهان قابل دوام نیست و سرانجام، آینده ای درخشان در پیش است، و در آینده ای نه چندان دور، چهره زشت و نازیبای جهان كنونی دگرگون خواهد شد، و بشریّت از چنگال ظلم و ستم خواهد رهید، و فساد و بی دینی و بی عدالتی از ریشه و بن خواهد خشكید، و در سرتاسر جهان پرچم توحید و یكتا پرستی به اهتزاز در خواهد آمد، و دنیا پر از عدل و داد خواهد شد.

این تذكر لازم است كه در گذشته، با آیات و روایات و نویدهای كتب مقدّس، روشن شد كه مصلح موعود، از نسل پیامبر اسلام و نامش مهدی است.

در اینجا بی مناسبت نیست به این نكته اشاره كنیم كه علاوه بر روایات اسلامی، در پیشگویی های برخی از كاهنان و غیب گویان نیز به مسأله ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و تشكیل حكومت واحد جهانی به وسیله آن یگانه مصلح غیبی، و جهانی شدن اسلام اشاره شده است. اینك به عنوان نمونه، گفتار یكی از مشهورترین غیب گویان تاریخ را برای خوانندگان عزیز نقل می كنیم.


[1] بياد حضرت مهدي (عليه السلام)، ص 62.